ALGEMENE VOORWAARDEN Luminus Smart Charging app Versie september 2024
Met de Luminus Smart Charging app krijgt u inzage in uw laadbeurten en kunt u uw elektrische
wagen automatisch opladen op ogenblikken dat de elektriciteitskost lager is. Lees deze Algemene
Voorwaarden aandachtig. Bij vragen of opmerkingen kunt u ons bereiken op
https://secure.luminus.be/nl/contacteerons/prive/contactformulier/.
1. ALGEMEEN De Luminus Smart Charging app is een toepassing ontwikkeld door Luminus NV,
met maatschappelijke zetel te Koning Albert II-laan 7, 1210 Brussel – RPR Brussel – BE
0471.811.661 (hierna: “Luminus”, “ons”, “onze” of “wij”). Deze Algemene Voorwaarden zijn van
toepassing bij het gebruik van de Luminus Smart Charging app door u als consument.
2. DEFINITIES In het kader van deze Algemene Voorwaarden hebben termen met hoofdletter
volgende betekenis:
Leveringsovereenkomst betekent het energietoeleveringscontract voor elektriciteit (en aardgas)
afgesloten tussen Luminus en u, een consument.
App verwijst naar de Luminus Smart Charging app te downloaden op uw mobiele telefoon of
tablet.
EV verwijst naar een elektrische voertuig die compatibel is met de App. De lijst met de
compatibele elektrische wagens vindt u hier.
Laadpaal verwijst naar een voorziening die bestemd is voor het opladen van elektrische
voertuigen. Deze voorziening biedt de mogelijkheid om elektrische energie over te brengen naar
de accu van een voertuig .
3. DIENSTEN
De App biedt op dit moment onderstaande functionaliteiten aan. Dit aanbod kan in de toekomst
nog worden uitgebreid of beperkt.
Inzage in uw laadgeschiedenis
In de App krijgt u een volledig overzicht van uw laadgeschiedenis en de elektriciteitskosten van
elke laadbeurt.
Smart Charging
Met de Smart Charging functionaliteit wordt uw EV opgeladen op de momenten dat de
elektriciteitsprijs van uw Leveringsovereenkomst laag is, dit tijdens een door u in de App
ingestelde tijdsspanne. Binnen die tijdspanne zal Luminus het laden van de EV ook afstemmen
op het beschikbare volume energie op het Belgische elektriciteitsnet evenwel altijd binnen de
door u bepaalde parameters . Luminus krijgt toegang tot de kwartierdata van uw digitale meter
(SMR3 regime) om het resultaat van de sturing te kunnen analyseren.
Predictive Solar Charging
Met de Predictive Solar Charging functionaliteit kunt u uw EV met voorrang laden met zelf
geproduceerde zonne-energie. Dit gebeurt aan de hand van een inschatting van het volume
elektriciteit die u gaat injecteren op het net. De dienstverlening houdt dus niet enkel rekening met
uw tarief maar ook met een inschatting van de verwachte productie van uw zonnepanelen.
4. VOORWAARDEN
Om toegang te krijgen tot de App dient u op volgende voorwaarden te voldoen :
U heeft een Leveringsovereenkomst voor elektriciteit afgesloten bij Luminus;
U heeft een (compatibele) EV en/of Laadpaal;.
U heeft de App op uw mobiel toestel gedownload;
U beschikt over een internetverbinding om inzage te verkrijgen in uw
laadgeschiedenis, om de App te correct configureren en om de Smart Charging
functionaliteit naar wens in te stellen.
5. TOEGANG
Nadat u de App gedownload heeft, kunt u inloggen met uw My Luminus accountgegevens. De
App is een persoonlijk toepassing. Daarom is het belangrijk dat u uw profielgegevens in de App
personaliseert. U moet in de App instellen tijdens welke tijdspanne u gebruik wenst te maken van
de Smart Charging functionaliteit.
6. BESCHIKBAARHEID EN WERKING
Luminus streeft ernaar (maar garandeert niet) de App zeven dagen per week, 24 uur per dag
beschikbaar te stellen aan haar gebruikers. De App zal in geval van onderhoudswerkzaamheden
niet beschikbaar zijn voor bepaalde periodes. In dit geval zal Luminus haar uiterste best doen om
u hierover voorafgaandelijk te informeren. Luminus garandeert geenszins dat de informatie in de
App te allen tijde volledig, correct of up-to-date is. Luminus zorgt ervoor om updates waaronder
beveiligingsprocedures, te voorzien die nodig zijn om de goede werking van de App te
bewerkstelligen. Luminus zal u in kennis stellen van de beschikbaarheid van de update en de
gevolgen indien u deze niet installeert. Wanneer u in gebreke blijft, binnen een redelijke termijn,
updates te installeren, kan Luminus niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet (correct)
functioneren van de App. U bent zelf verantwoordelijk voor de informatica-apparatuur en
elektronische communicatiemiddelen (evenals hun goede werking (bv. Software updates
uitvoeren) en beveiliging) waarop de App geïnstalleerd wordt. Als gebruiker van de App bent u
tevens verantwoordelijk voor het zorgzaam en veilig omgaan met uw logingegevens en
wachtwoord. De bepalingen van dit artikel doen geen afbreuk aan uw wettelijke rechten met
betrekking tot de overeenkomsten voor de levering van digitale inhoud en digitale diensten zoals
bedoeld in artikel 1701/1 tot 1701/19 van het Burgerlijk Wetboek.
7. KOSTPRIJS
Het gebruik van de App is gratis. Luminus kan de App in de toekomst betalend maken, in welk
geval wij u hiervan minstens twee maanden op voorhand zal in kennis stellen op de in artikel 15
bepaalde wijze en kunt u het gebruik van de App kosteloos beëindigen.
8. DUUR EN BEËINDIGING
U kunt genieten van de App voor onbepaalde duur. U kunt de Smart Charging dienst steeds in de
App uitschakelen en opnieuw activeren. Indien u definitief wenst op te houden met de App te
gebruiken en u wenst dat we uw gegevens verwijderen, kunt u ons contacteren via
https://secure.luminus.be/nl/contacteerons/prive/contactformulier/ met het verzoek deze
overeenkomst te beëindigen. Vervolgens kunt u de verbinding met uw EV verbreken en de App
verwijderen. Let op: louter de App verwijderen van uw mobiel apparaat betekent niet dat u de
dienstverlening beëindigt. Uw account blijft actief, de data blijft beschikbaar als u de App opnieuw
installeert en ook de Smart Charging functionaliteit blijft actief totdat u deze uitschakelt. De
dienstverlening wordt automatisch stopgezet indien u niet meer aan de in artikel 4 bepaalde
voorwaarden voldoet (bijvoorbeeld bij wijziging van energieleverancier). Luminus behoudt zich
daarnaast het recht voor om de dienstverlening (m.i.v. het ter beschikkingstellen van de App)
geheel of gedeeltelijk te beëindigen. Behoudens in geval van overmacht zullen we u hiervan
minstens twee maanden op voorhand in kennis stellen.
9. GEGEVENSBESCHERMING
Voor de persoonsgegevens die in het kader van de dienstverlening door de App verwerkt worden,
treedt Luminus op als verwerkingsverantwoordelijke. Wij verwerken uw persoonsgegevens steeds
in overeenstemming met de toepasselijke privacyregelgeving. Wij verwerken uw
persoonsgegevens voor doeleinden en rechtsgronden beschreven in onze privacyverklaring
beschikbaar in de App en hier.
10. AANSPRAKELIJKHEID LUMINUS
Onverminderd hetgeen elders bepaald, is Luminus slechts aansprakelijk voor directe schade in
geval van niet-uitvoering van de voornaamste verbintenissen beschreven in deze Algemene
Voorwaarden in geval van grove of opzettelijke fout. Behoudens in geval van opzettelijke fout of
bedrog, is Luminus is niet aansprakelijk voor eventuele indirecte of gevolgschade, met inbegrip
van inkomstenderving. Luminus garandeert geen enkele besparing of winst door gebruik van de
App. Luminus is in geen geval aansprakelijk indien u geen gebruik kunt maken van de App omdat
u niet voldoet aan de voorwaarden of de Luminus Smart Charging app niet conform deze
Algemene Voorwaarden gebruikt. In alle geval en onder voorbehoud van de wettelijke
beperkingen, kunnen schadeclaims tegen Luminus niet hoger zijn dan de waarde van het
werkelijke en aangetoonde verlies, en zal dit steeds beperkt zijn tot maximaal 5.000 EUR per
schadegeval.
11. KLANTENTEVREDENHEID
In geval van klachten met betrekking tot de dienstverlening, kan u zich richten tot
https://secure.luminus.be/nl/contacteerons/prive/contactformulier/
12. OVERMACHT
Luminus is in geen geval aansprakelijk indien zij haar verplichtingen onder deze Overeenkomst
niet of slechts laattijdig kan nakomen wegens overmacht. Onder overmacht dient te worden
verstaan: elke onvoorzienbare en onvermijdbare gebeurtenis onafhankelijk van onze wil die een
onoverkomelijk beletsel uitmaakt voor de nakoming van onze verbintenis, zoals maar niet beperkt
tot, uitval van het net of internet, elektriciteitspannes of problemen in het transport of de
distributie, een verstoring van de dataverbinding tussen ons en uw EV, weersomstandigheden,
etc…)
13. TOEPASSELIJKE RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANKEN
De overeenkomst tussen u en Luminus wordt beheerst door en geïnterpreteerd naar Belgisch
recht. Alle geschillen die niet in der minne kunnen worden geregeld, zullen uitsluitend worden
voorgelegd aan de rechtbanken van Brussel of de rechtbanken van uw woonplaats.
14. OVERDRACHT
Luminus kan haar rechten en/of verplichtingen uit hoofde van deze Algemene Voorwaarden
geheel of gedeeltelijk overdragen aan een derde zonder uw toestemming mits hierdoor de
garanties voor u niet geringer worden.
15. WIJZIGINGEN
Wij kunnen de dienstverlening of de voorwaarden beschreven in deze Algemene Voorwaarden
steeds wijzigen. Wij zullen u desgevallend deze gewijzigde voorwaarden tenminste twee
maanden voor het inwerkingtreden ervan op geïndividualiseerde wijze meedelen. Als mededeling
geldt onder meer de melding per brief, op de factuur, per e-mail, in My Luminus of via een andere
duurzame drager.